Pre koho je elektro auto vhodné?
- hlavne pre vodičov, ktorí jazdia prevažne v meste a v blízkom okolí , čiže skôr na kratšie vzdialenosti
- možnosť vstupu do bez emisnej zóny niektorých metropol, odpustenie diaľničných poplatkov vo vybraných štátoch, či nižšie prevádzkové náklady a poistné
- kto akceptuje vyššie obstarávacie náklady, za cenu nižších prevádzkových nákladov a zvýšenie ochrany životného prostredia.
Výhody a Nevýhody elektrických áut :
+ Ušetríte za olej
Najslabšou a zároveň najsilnejšou súčasťou elektromobilov je Lítium-iónová batéria. Nakoľko elektro autá jazdia na elektrický pohon, vyhnete sa bežnej údržbe, ako je napr. výmena oleja, olejového filtra alebo sviečok. V priebehu rokov sa tak úspora za údržbu vráti.
+ Dojazd
Dojazd elektromobilov je dnes
bežne už 200 až 300 km.
Vozidlá Tesla najazdia až 400 km na jedno nabitie
+ Dobijete
zo zásuvky
Za vôbec najväčšiu výhodu elektro áut považujú odborníci možnosť dobiť si vozidlo doslova kdekoľvek: v domácej zásuvke, vo verejnej dobíjacej stanici alebo v rýchlo nabíjačke.
- Nenatankujete
všade
Elektro autám je vyčítané, že sieť dobíjacích staníc nie je ešte príliš rozsiahla. Keď vám po ceste dôjde energia, je pravda, že "nenatankujete" pri každej benzínke. Na druhú stranu komerčných a verejných nabíjačiek pribúda. Vznikajú predovšetkým okolo hlavných ťahov alebo pri diaľniciach. Objavujú sa tiež pri nákupných centrách. Pribúdať budú aj v nasledujúcich rokoch, a to za podpory dotácií z fondov Európskej únie.
- Za rýchle dobíjanie zaplatíte
Treba podotknúť, že cena za dobíjanie vozidiel v komerčných staniciach nie je ešte stále ustálená.S niekoľkominútovým tankovaním na benzínke sa to stále ešte porovnať nedá, ale elektro auto si zase pohodlne môžete dobiť v noci z akejkoľvek zásuvky.
- Investícia
Cena elektromobilov je vyššia. Priemerná cena nového elektro auta je od cca 30.000 eur. Vyššiu cenu však kompenzujú nižšie prevádzkové náklady a taktiež DOTÁCIA na kúpu elektromobilu. Tú pravidelne ponúka Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky od roku 2016.
DOTÁCIA
Dotácia platí len na elektromobily
Dotáciu môžu získať len vozidlá na čisto elektrický pohon (BEV) alebo plug-in
hybridy (PHEV) - hybridné vozidlá dobíjateľné
z externého zdroja elektrickej energie.
Dotáciu si teda môžete uplatniť na vozidlá kategórie M1 (motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu osôb a ich batožiny, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla pre vodiča) a N1 (motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami navrhnuté a konštruované najmä na prepravu nákladu s maximálnou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3 500 kg).
Oprávnenými žiadaťeľmi sú v rámci tejto výzvy:
Fyzické osoby -podnikatelia
Fyzické osoby - nepodnikatelia
Obec, vyšší územný celok a nimi zriadené organizácie
Právnické osoby (podnikateľské subjekty)
POSTUP :
Najprv je potrebné registrovať sa :
Registrácia na: www.chcemelektromobil.sk
Pri registrácii bude žiadateľovi obratom na jeho e-mailovú adresu doručený pridelený jedinečný kód, pod ktorým bude ďalej evidovaný a zarezervuje sa aj výška požadovanej dotácie. Táto rezervácia je garantovaná až do ukončenia posudzovania žiadosti.
Emailom potom žiadateľovi prídu všetky potrebné podklady a informácie o tom, ako má ďalej postupovať.
Žiadosti je možné riadne, oficiálne predložiť od 17. 12. 2019. Ukončenie podávania žiadostí nastane vtedy, keď sa dotácie vyčerpajú.
PODMIENKY
Dotácia je len na nové vozidlá
Dotáciou si môžete ponížiť náklady za kúpu elektromobilu len v prípade, že je nový. Na jazdené vozidlá dotácia neplatí.
Super informácia je tá, že nové vozidlo môže byť aj zo zahraničia. Treba však preukázať, že nebolo prihlásené do evidencie vozidiel nielen v Slovenskej republike, ale ani v žiadnom inom štáte.
Financovanie prostredníctvom leasingu možné nie je.
Každá žiadosť prejde administratívnym procesom overovania a schvaľovania, pričom sa komisia bude zaoberať kritériami ako:
Treba myslieť na to, že ak budete vyzvaní na nejaké doplnenie dokumentov alebo informácií, treba tak urobiť včas, aby vaša žiadosť nebola stornovaná. Aj samotnú žiadosť treba podať včas, na žiadosti po termíne sa neprihliada.
Zdôvodnenie motivácie žiadateľa, ktoré bude v maximálnej dĺžke 300 slov. Tu je váš priestor na upresnenie dôvodov, pre ktoré si auto chcete kúpiť.
Lehota na rozhodnutie dotácií je 40 dní
Ak vám dotáciu schvália, ďalšie inštrukcie dostanete v zmluve a v usmernení. Zmluvu bude potrebné podpísať (ale môžete sa rozhodnúť aj nepodpísať, ak si kúpu počas procesu rozmyslíte). Schválené aj neschválené žiadosti budú vždy zverejnené na stránke www.chcemelektromobil.sk, takže sa ju oplatí sledovať.
POVINNOSTI PO ZÍSKANÍ DOTÁCIE
Do 12 mesiacov od schválenia dotácie je nutné automobil aj zakúpiť.
Po kúpe bude treba zaslať doklady potrebné pre skompletizovanie žiadosti.
Do 20 dní od kompletizácie žiadosti obdržíte peniaze (dotáciu).
Žiadateľ dotácie musí elektromobil vlastniť najmenej po dobu dvoch rokov.
Je potrebné auto poistiť aj havarijne a to práve na dobu minimálne 2 rokov.
Keďže bol projekt realizovaný na základe dotácie zo štátneho rozpočtu, ste ako príjemca pomoci (chápte ako žiadateľ, ktorému bola dotácia schválená) povinní po dobu 2 rokov nosiť na aute nálepku. Táto nálepka vám príde spolu so zmluvou
VÝHODY MAJITEĽOV E-AUTA :
Znížený poplatok za zápis vozidla - poplatok je znížený o 50 %, najviac však na 33 € za vozidlo.
Zrýchlený odpis elektromobilov
Nižšie dane
Lacnejšie PZP pre elektromobily a hybridy
Nabíjacie stanice aj v bytovkách
V blízkej budúcnosti :
Zelená, výnimočná ŠPZ-ka Zelená farba by mala odlíšiť elektrické vozidlá od zvyšku. Odlíšenie by malo byť nápomocné hlavne pri využívaní výhod - teda pri kontrole, či je využitie opodstatnené alebo nie. Výhodami by malo byť napríklad bezplatné alebo lacnejšie parkovanie, prípadne vstup do nízkoemisnej zóny. Spomína sa aj jazda vo vyhradených jazdných pruhoch, kde bežne vozidlá nemôžu vstúpiť.
Vstup do nízkoemisnej zóny Od roku 2017 si samosprávy môžu vybudovať nízkoemisné zóny. V takejto zóne by určité emisné triedy museli buď platiť za vstup, alebo by sem nemohli vstúpiť vôbec. Elektrické vozidlá by, samozrejme, do nízkoemisnej zóny vstúpiť mohli. Lenže na Slovensku nízkoemisné zóny zatiaľ nemáme. Ale čo nebolo, môže raz byť a výhoda bude na svete. Nízkoemisné zóny v zahraničí však fungujú, možno túto výhodu zúročíte tam.